Onze telefonist Frans over werken bij BizziPhone: “Ik blijf mezelf uitdagen.”


Al vanaf het eerste gesprek voelde Frans zich welkom bij BizziPhone. Normaal gesproken zijn er 2 sollicitatiegesprekken, maar het klikte direct zo goed dat hij na 1 gesprek al werd aangenomen. Die klik was wederzijds, want inmiddels werkt Frans 9 maanden voor BizziPhone en heeft hij het prima naar zijn zin. In een interview vragen we hem wat hij doet, hoe zijn werkdag eruit ziet en wat hij leuk vindt aan werken bij BizziPhone.

Hé Frans, je sollicitatie verliep soepel, maar hoe is het om echt voor BizziPhone te werken?

Het bevalt nog beter dan ik had gedacht. De vacature maakte me al enthousiast, maar tijdens de sollicitatie merkte ik al dat BizziPhone één grote familie is. En toen ik begon met werken, beviel het me steeds beter. 

Wat is de reden dat het je zo goed bevalt?

Een van de redenen is dus dat de werksfeer zo goed is. Ik kan werkelijk met iedereen door één deur, maar ook het werk is leuk. Je bent continu bezig en daar houd ik van. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook ruimte voor gezelligheid. Als je even geen telefoontje hebt, kun je met je teamleden praten. Met hen word je heel hecht. Iedereen helpt elkaar en staat voor elkaar klaar. 

Hoe bevallen je werktijden en rooster?

Heel goed. Ik werk fulltime en werk dus overdag tussen 8 en 18 uur. Ik vind het heel fijn dat de fulltimers overdag werken en de parttimers ’s avonds en in het weekend. Hiervoor werkte ik als bezorger. Daar had ik om de week avond- en ochtenddienst. De ene week lag ik om 3 uur ’s nachts in mijn bed en de week erna moest ik er om 3 uur ’s nachts uit. Ik zat continu in een soort van jetlag. De regelmaat bij BizziPhone heeft me wel meer rust gegeven. 

Hoe ziet jouw dag eruit?

Nadat ik alles heb opgestart, ga ik gesprekken beantwoorden. In het begin vis je zelf gesprekken uit de lijn, zoals we dat noemen. Na verloop van tijd krijg je die automatisch toegewezen. Ondanks dat dit sneller gaat, geeft het meer rust aan je werkdag omdat het minder moeite kost. En vervolgens ben je de hele dag met mensen in gesprek. Ik vind dat wel fijn. 

Heb je leuke klanten?

Over het algemeen wel. Er zitten natuurlijk ook lastigere klanten tussen, maar dat maakt het wel weer uitdagend. Zo heb ik bijvoorbeeld een klant waar mensen soms langer moeten wachten op een uitslag dan ze dachten. Dan zijn ze geïrriteerd. Inmiddels heb ik mezelf inmiddels zo ontwikkeld dat ik het gesprek toch goed kan afsluiten. Van alle duizenden gesprekken die ik inmiddels heb gevoerd, heb ik maar één keer de verbinding moeten verbreken omdat een klant echt vervelend en persoonlijk werd. 

En van een nieuwe klant mag ik ook het agendabeheer doen. Dan moet ik wel even goed focussen, want ik wil het goed doen voor de klant. Als ik voor hun klanten afspraken kan inplannen, heb ik nog meer het gevoel dat ik mensen kan helpen.  

Heb je het gevoel dat je jezelf kan blijven ontwikkelen?

Jazeker, onder andere door de feedback van de klant. Ik krijg dat maximaal vijf keer per maand. Meestal als er iets niet goed is gegaan in het ticket. Daar kan ik dan weer van leren. Ik weet dan waar ik de volgende keer op moet letten. Dat vind ik wel weer een uitdaging. 

En hoewel je veel hetzelfde doet, leer je toch elke dag weer nieuwe technieken. Daniël, onze coach, probeert minimaal één keer per week naast ons te zitten. Hij leert ons bepaalde technieken toe te passen waardoor gesprekken voor ons nog makkelijker worden. Bijvoorbeeld door te zeggen: “Ik laat u terugbellen.” in plaats van “Is het goed als ik u laat terugbellen?”. Dat eerste accepteren mensen eerder. Door de leiding in het gesprek te pakken, kan ik de gesprekken korter houden.

En tijdens een training door een stemcoach leerden we hoe je goed luistert. Door iemand uit te laten praten en het juiste moment te kiezen om iemand te onderbreken. Er is echt een verschil als je dat op het verkeerde of het juiste moment doet. Die kennis kan ik ook in het dagelijkse leven toepassen.

Waar moeten je aan voldoen als je bij BizziPhone wilt komen werken, volgens jou?

Iedereen wordt hier eigenlijk met open armen ontvangen. Het is wel handig dat je van mensen houdt en sociaal bent, want ik heb nog nooit eerder bij een bedrijf gewerkt waar het team zo hecht is. Daarnaast is het belangrijk dat je empathisch bent ingesteld. Je moet je kunnen inleven in de klant en vriendelijk blijven. Ook als een gesprek minder verloopt. Gelukkig heeft mijn supervisor het vaak in de gaten als een gesprek niet lekker verloopt. Ze komt dan al snel vragen of alles goed gaat. En als een gesprek moeilijk was, is er altijd ruimte om even bij te komen of het van je af te praten. Daarna laat ik het ook wel weer makkelijk los.  

En je moet jezelf willen blijven uitdagen. Want zoals ik al zei: “Je leert hier elke dag.”