Functieomschrijving voor telefoniste: wat doe je dan?

Functieomschrijving voor telefoniste: wat doe je dan?

Ben je op zoek naar parttime of fulltime werk maar weet je nog niet zo goed wat je wilt doen? In deze blog geven we een functieomschrijving voor telefoniste. Wat doe je eigenlijk als telefoniste? En wat is het verschil bij het ene of het andere bedrijf? Als je wilt weten of het werk van telefoniste bij jou past, lees dan vooral verder. 

Wat doe je als telefoniste?

De naam zegt het natuurlijk al: als telefoniste is je belangrijkste taak om de telefoon op te nemen. Dat kan in vaste dienst voor een bedrijf maar ook bij een antwoordservice, zoals bij BizziPhone. Bedrijven schakelen hun telefoon door naar ons, omdat ze het professioneel vinden dat een goed getrainde telefoniste opneemt. Of omdat ze even niet bereikbaar zijn, omdat ze in vergadering zijn of zich willen concentreren op hun werk. Wij nemen dan uit hun naam de telefoon op, maken een notitie over het gesprek en de klant bepaalt later of hij zelf terugbelt of vraagt ons om terug te bellen. Het leuke van deze manier van werken is dat je voor verschillende bedrijven werkt. Dat wordt nooit saai!

Wat je niet leest in de functieomschrijving van telefoniste. Maar wel belangrijk is!

Als telefoniste ben je het visitekaartje van een bedrijf. Jij bent de eerste met wie klanten contact hebben. Het is goed je hiervan bewust te zijn. Jij bepaalt namelijk het beeld dat bellers hebben van een bedrijf. Ga maar eens bij jezelf na hoe je bent geholpen als je een bedrijf belde. Heb je bijvoorbeeld in de afgelopen tijd nog een bedrijf of klantenservice gebeld? Als je daar iemand aan de lijn kreeg die naar je luisterde en vriendelijk reageerde, dan heb je waarschijnlijk een positief beeld van dat bedrijf. Of kreeg je iemand die minder vriendelijk was aan de telefoon? En hoe denk je nu over dat bedrijf?

De ene telefoniste is de andere niet. Lees goed de functieomschrijving.

De belangrijkste taak van een telefoniste is dus de telefoon opnemen. Toch is de ene telefoniste de andere niet. In veel gevallen komen er namelijk nog andere taken bij. In de verschillende functieomschrijvingen van telefoniste zie je verschillen. In sommige gevallen ben je bijvoorbeeld ook receptioniste. Dat kan zijn aan een balie, waar je ook verantwoordelijk bent voor de ontvangst van gasten. Maar ook virtueel wordt receptioniste vaak genoemd in de functieomschrijving. Je vangt namelijk altijd de klanten op. Soms alleen telefonisch om ze door te verbinden.

Daarnaast zie je in de functieomschrijving voor telefoniste ook vaak licht administratieve taken staan als agendabeheer en het inplannen van afspraken.  

Kijk goed wat bij jou past. Misschien is het juist wel leuk voor de afwisseling als je ook dit soort taken mag uitvoeren?

Wat zijn de meest voorkomende vereisten in de functieomschrijving van telefoniste?

Er zijn een aantal vereisten die in de meeste functieomschrijvingen van telefoniste terugkomen. We noemen een aantal voorbeelden:

  • een goede telefoonstem;
  • goed Nederlands spreken;
  • klantvriendelijk ingesteld zijn;
  • blind kunnen typen;
  • andere talen, vaak is basisvaardigheid in Engels wel een minimum.

In sommige gevallen wordt werkervaring gevraagd in de functieomschrijving van telefoniste. Dat is echter niet overal zo. Bij BizziPhone in ieder geval niet. Wij vinden enthousiasme belangrijker dan werkervaring.

Andere belangrijke zaken om op te letten

Natuurlijk zijn ook andere zaken belangrijk om op te letten in de functieomschrijving van telefonistes. Wil je bijvoorbeeld fulltime of parttime werken? Doordeweeks? Of liever naast je studie, ’s avonds en in het weekend? Probeer ook te begrijpen hoe je toekomstige werkomgeving eruit zal zien. Werk je alleen achter een balie, binnen een team of in een zaal in een callcenter? Kun je terugvallen op collega’s als je afwezig bent of op een supervisor als je vragen hebt? Dit soort zaken bepalen heel erg of je werkomgeving bij jou past. En hoe meer jij je op je plek voelt, hoe beter je functioneert. Bellers horen namelijk wel degelijk of jij glimlacht aan de telefoon. En zij reageren vrolijker op jou als je opgewekt de telefoon opneemt.  

Is het werk van telefoniste iets voor jou?

Heb je nu een beter idee wat het werk van telefoniste inhoudt? Kijk dan zeker eens bij onze vacatures

BizziPhone biedt zowel parttime als fulltime telefoniste jobs. Je kan bovendien kiezen of je doordeweeks wilt werken of ’s avonds en in het weekend. Bij ons werk je in een team van 5 mensen. Je hebt dus altijd mensen die voor je kunnen invallen en aan wie je vragen kunt stellen. Kunnen zij je niet helpen? Dan is onze supervisor altijd in de buurt. We bieden je op alle mogelijke manieren ondersteuning. Eerst werken we je een maand in. In die tijd krijg je ook een training klantgerichtheid. Daarnaast zijn we gewoon de leukste telefoon- en antwoordservice van Nederland. Als je ons niet gelooft, lees dan vooral wat onze collega’s zeggen over werken bij BizziPhone

Wil je meer lezen over werken bij BizziPhone of een kijkje nemen in onze vacatures? Kijk dan hier

Benieuwd hoe het werken er bij BizziPhone aan toe gaat?

Heb je vragen over het werken bij BizziPhone? Bel ons dan gerust!

088 205 5137