Waarom BizziPhone een bijzondere werkgever is, volgens onze telefoniste Cato
Overweeg je om als telefoniste aan de slag te gaan? Dan hopen we natuurlijk dat je voor BizziPhone kiest. Omdat wij de leukste telefoonservice zijn van Nederland. “Ja, ja…”, denk je misschien, “dat zeggen alle werkgevers over zichzelf.” Daarom is het beter als we onze werknemers aan het woord laten. In dit interview vragen we Cato hoe zij het vindt om voor BizziPhone te werken.
Hi Cato, hoe ben je bij BizziPhone terechtgekomen?
Ik reageerde op een sollicitatie. Dat was op vrijdag. Maandag werd ik al teruggebeld. Drie dagen later had ik mijn sollicitatiegesprek. Eerst via een tussenpersoon en daarna met Marlies. Ik voelde me gelijk welkom. Het was ook een heel open gesprek, waarin ze uitlegde wat BizziPhone doet. Ook vertelde ze dat het bij BizziPhone niet om sales gaat, maar vooral om ondersteuning. Ik heb eerder in de horeca en sales gewerkt. Daar draait het heel erg om inkomsten genereren.
En klopt dit in de praktijk?
Jazeker. Ook de manier van werken komt helemaal overeen met wat ze hebben uitgelegd. Qua werksfeer is het zelfs nog beter dan ik vooraf had gedacht. Dit stond wel in de vacature, maar heel veel bedrijven schrijven dat ze een topteam hebben en dat weet je natuurlijk nooit zeker.
Toen ik hier begon, voelde ik me gelijk welkom. Iedereen is netjes en serieus, maar tegelijk ook heel menselijk: iedereen is gelijk. Dat is wel fijn als je nieuw binnenkomt. Je voelt je niet overweldigd en wordt gelijk bij het team betrokken. Zo hadden ze er op de eerste dag rekening mee gehouden dat ik kwam. Er was een plek beschikbaar waar ik ging werken en kreeg de hulp die ik nodig had.
Ja, vertel eens! Hoe waren je eerste dagen?
De eerste dag zat ik naast Marcella en luisterde met haar mee. Nadat ik een tijd had meegeluisterd, vroeg ze of ik ook wilde meebellen, maar dat vond ik nog te vroeg. Dat was geen probleem. Dat ze daar zo op reageerde, gaf mij weer een fijn gevoel. De dag erna ben ik al wel gaan meebellen. Marcella zat er wel gewoon naast en luisterde mee. Ze coachte me op het gesprek en mijn articulatie.
Eigenlijk wilde ik al snel meer vrijheid, dus na korte tijd keek Marcella alleen nog mee of ik de tickets goed had ingevuld. Dat ging best wel snel. Na drie weken ben ik al in mijn team gaan zitten. Met hen word je uiteindelijk wel heel hecht. Het is werk, maar omdat je elkaar vaak ziet en dezelfde dingen meemaakt, kun je over dezelfde dingen praten. Dat maakt het voor mij erg leuk. Ik heb zo’n fijne werksfeer nog niet meegemaakt bij eerdere werkgevers.
Je had het over hulp. Welke hulp heb je nog meer gekregen?
Ik kreeg een cursus aangeboden om te leren blind typen. Dat werd niet opgedrongen, maar is uit vrije keuze. Ik ga het wel doen, want het is wel praktisch. En er kwam een stemcoach die vertelt hoe je met je stem moet omgaan. Bijvoorbeeld niet hoesten, maar uitademen als je slijm in je longen hebt. Ook heb je in het begin elke week een “Hoe is het met je?’ gesprek. Na verloop van tijd wordt dat om de 2 à 3 maanden.
Uit al deze dingen blijkt wel dat ze echt investeren in hun personeel, om beter te worden.
En je klanten? Hoe zijn die?
Ik werk voor zoveel verschillende bedrijven: een tandarts, makelaar, garage, een kliniek voor botoxbehandelingen. Dat maakt het werk leuk. Leuker dan de hele dag voor dezelfde klant opnemen en elke dag hetzelfde riedeltje. Aan de andere kant is het af en toe ook wel een uitdaging. Je moet snel schakelen. Zeker in het begin was dat wennen. Nu ben ik eraan gewend.
Heb je een favoriet? Of herinner je je een gesprek waar je blij van werd?
Ja, ik verbind door voor een beddenzaak en die eigenaar neemt altijd zo vrolijk op. Qua leuke gesprekken - het klinkt heel stom - maar dat zijn de mensen die eerst boos bellen en die je dan uiteindelijk gerust kan stellen. En dat je dan toch het gesprek leuk afsluit. Dan denk ik echt: “Dit doe ik goed.” Ik merk dat als je even de tijd neemt voor dat gesprekken, de mensen zich meer gehoord voelen. Dat hoeft niet eens heel veel langer te duren, maar het gesprek wordt wel leuker als je duidelijk communiceert en zelf rustig blijft.
Je werkt inmiddels 4,5 maand bij BizziPhone. Je hebt dus redelijk een idee voor wie dit werkt geschikt is. Waar moet jouw nieuwe collega zeker aan voldoen?
Je moet sociaal zijn. Natuurlijk mag je best zenuwachtig zijn in het begin, maar je moet erop vertrouwen dat je het kunt leren. Een beetje zelfvertrouwen is dus wel vereist. En ook dat je gewoon op collega’s afstapt en het leuk vindt samen dingen te doen, want we doen veel leuke dingen.
Vanavond beginnen we bijvoorbeeld met een bootcamp. Verder hebben we ook andere gezellige sociale evenementen: met Valentijnsdag kreeg iedereen chocola en volgende week is het Internationale Pannenkoekendag en dan komt er een foodtruck. Dat soort dingen zie je toch niet snel bij een ander bedrijf.